Jak se z přijímaček nehroutit?

Naši žáci nás často žádají o naše tipy na boj se stresem. Nic se nebojte, i my jsme si přijímačkami prošli, a i my se dennodenně se stresem potýkáme. Předáváme vám 3 zaručené rady, které nám pomáhají s přemožením nervozity!

1. Před přijímačkami si organizujte veškerý svůj čas.

Rozdělte si denní dobu na výuku, učení na přijímačky a volný čas. To Vás zbaví takového toho pocitu, že jste málo produktivní a nestíháte. Správné uspořádání nejen času je naprosto klíčové pro uklidnění se. Pokud nevíte jak na to, rozkouskujte si jednotlivé úkony, kterým se budete věnovat. Je nám jasné, že učení na jednotnou přijímací zkoušku není to jediné, čemu se po celý rok věnujete. Dejte si dost času také na různé projekty do školy a neopomeňte odpočinek, především strávený v přírodě nebo pohybem.

2. Při zkoušce nepanikařte a neříkejte si, že nic neumíte.

Začněte úlohami, ve kterých jste si sami sebou jistí a propracovávejte se k těm těžším. Také nemusíte hned začít psát či řešit jednotlivé úlohy, ale nadechněte se, uklidněte a pak až pište. K odbourání takového stresu je zásadní nastavení vhodné testové strategie. V podstatě jde o vytvoření plánu, podle kterého budete test vyplňovat. Zásadní je zaměřit se na vlastní slabiny, kterými může být například rýsování nebo hledání pravopisných chyb v testu a postupné vylepšování dovedností. Díky tréninku je potom řešení takových úloh u zkoušek jednodušší.

3. Všechny věci, které s přijímačkami souvisí, řešte s předstihem.

Den předem si nachystejte vše, co k přijímačkám potřebujete, vyberte si oblečení a připravte svačinu. Předejdete stresu a panikaření. Tahle rada úzce souvisí s organizací času, i příprava věcí vyžaduje včasné jednání. Studenti nám pak doslova týden před přijímačkami píšou, že mají propadlý pas nebo nemají všechny rýsovací potřeby. Určitě mrkněte na záznam našich živých vysílání, ve kterých se věnujeme všemu, co k přijímací zkoušce vlastně potřebujete a také webináře ohledně překonávání stresu, kde vám předáváme celou řadu cenných tipů!


Osobní zóna je prostředí, kde jsou veškeré informace k přípravě na přijímací zkoušky na jednom místě.

Konkrétně tam najdete:

Který se hodí pro koho?

Tomáš je z Berouna a na zkouškách se nejvíc bojí toho, že se nedokáže dlouho soustředit – tudíž bude „sekat chyby“ z nepozornosti. Proto dojíždí každou neděli na Přijímačky nanečisto. Je to pro něj ideální kombinace, protože nepřijde o atmosféru plné třídy, ale současně nemusí být v Praze celý den. Jakmile testy napíše, odjíždí domů s opravenými a obodovanými archy a dá si zaslouženou pauzu. V klidu se pak podívá na videorozbory – především na ty úlohy, u kterých váhal či chyboval. Pustí si vysvětlení opakovaně, klidně trochu pomaleji, dokud vše nepochopí. Na chvíli se pak večer připojí k živému webináři, doptá se na jednu konstrukční úlohu a pak? Má hotovo. Kamarádi čekají!

Bára je z Olomouce, chce přesnou a užitečnou přípravu, která ji ale bude zároveň bavit. Každou neděli tak absolvuje přijímačkový den distančně. „Není to nuda? Není to k ničemu?,“ ptají se spolužáci. Bára na to ale není sama – zkouškou ji provede přátelský průvodce, takže jí neuniknou žádné pokyny ani tipy a triky. Zkoušku dělá s přesnou časomírou, slyší i zvuky třídy – úplně zapomene, že je sama v pokoji! Navíc se může živého průvodce v průběhu zkoušky na cokoli zeptat. Nakonec si dle přesných instrukcí archy opraví a oboduje. Tím získá obrovskou výhodu, protože pozná Cermat bodování a už nikdy nebude váhat, „co se uznává a co ne“. V klidu se pak podívá na videorozbory – u matematiky na celý, u češtiny se dívá jen na ty úlohy, u kterých chybovala. Pustí si vysvětlení opakovaně, klidně trochu pomaleji, dokud vše nepochopí. Na chvíli se pak večer připojí k živému webináři, doptá se na jedny druhy přísudku a jde si užít zbytek víkendu.

Lucka je z Prahy. Na zkouškách ji nejvíc děsí stres a zameškaná látka – co když bude v testu něco, na co náhodou ve škole chyběla a látku se nedoučila? Proto chodí každou sobotu prezenčně na Přijímačky nanečisto – opakovaně se dostává do situace, kdy píše test ve třídě s ostatními žáky a zbavuje se tak stresu. Každou sobotu také absolvuje 2 x 60 minut výuky naživo s učiteli, kde postupně doplní, co nepochytila ve škole. Jakmile má hotovo, jde domů s opravenými a obodovanými záznamovými archy a může zbytek víkendu odpočívat. Pokud se potřebuje k řešení vrátit, dokoupí si videorozbory podrobného rozboru řešení k testům (380 Kč).

David závodně plave a rád tráví víkendy na chatě, takže potřebuje být flexibilní. Někdy proto dělá přijímačkový den distančně z domova, někdy přijde v neděli (s podrobným rozborem), aby ještě stihl trénink a když zrovna nemá v sobotu závody, přijde na Přijímačky prezenčně (se základním rozborem). Z přípravy si tak vždy odnese maximum a do toho stíhá všechny koníčky. Ideální, že?