Záznamový arch: 5 věcí, na které si dát pozor u přijímaček na SŠ

Záznamový arch: 5 věcí, na které si dát pozor u přijímaček na SŠ

V tomto článku vám prozradíme, jaké jsou nejčastější chyby u přijímaček. Žáci pak na těchto zdánlivých drobnostech u přijímacích zkoušek zbytečně ztrácí cenné body. U přijímaček je nejdůležitější správná práce se záznamovým archem. Záznamový arch dostane deváťák u ostré přijímací zkoušky spolu se zadáním testu z českého jazyka a matematiky.

Do záznamového archu poté zapisujete odpovědi na jednotlivé úlohy. Záznamový arch se jako jediný odevzdává a hodnotí CERMATem.

1. Jaké psací potřeby k přijímačkám?

Již jsme pro vás zpracovali přehledný seznam všeho, co budete potřebovat k přijímacím zkouškám. Zvláštní pozornost vždy věnujte výběru psacích potřeb.

Při zapisování odpovědí do záznamového archu vždy používejte modrou nebo černou propisku nebo mikrofix (liner). Nikdy nepoužívejte gumovací pero, obyčejnou tužku nebo bělítko.

Hlavní důvod je ten, že výše uvedené nevhodné psací potřeby se mohou vlivem tepla při skenování záznamového archu do CERMATu smazat a nebo nemusí být čitelné pro hodnocení. Pokud není záznamový arch čitelný pro hodnocení CERMATu, ztrácíte body a v nejhorším případě máte celý test za 0.

2. Záznamový arch: jak správně zapisovat odpovědi?

Za prvé je třeba zdůraznit, že odpovědi se do záznamového archu označují křížkem z rohu do rohu políčka. Žádné jiné označení odpovědi (např. fajfkou nebo tečkou) není správné a odpověď je poté hodnocena 0 body.

2.1 Uzavřené otázky

Odpovědi na uzavřené otázky křížkujte. Na každou uzavřenou otázku existuje právě jedna odpověď. Pokud označíte políček více nebo není vaše odpověď jasná, nedostanete body. Stačí, když byste omylem udělali např. tečku do jiného políčka a zároveň správně křížkem označili správnou odpověď, a už ztrácíte body.

2.2 Otevřené otázky

U otevřených otázek si dávejte pozor na zbytečné přepisování zadání. Zadání tedy do záznamového archu nepřepisujte. Odpovídejte pouze na to, na co se vás úloha ptá. Odpověď pište pouze do označeného pole a nikdy ne mimo něj. Odpovědi mimo vyznačené pole nejsou hodnoceny.

Vždy si rozmyslete, jak velké je vyznačené pole pro odpověď, aby vám vyšlo místo.

U testu z matematiky vyžadují některé úlohy také uvést postup řešení. V takovém případě nezapomeňte postup do archu napsat. Správný výsledek v tomto případě nestačí a byl by hodnocen 0 body.

2.3 Velká a malá písmena

Zejména v přijímačkovém testu z českého jazyka doporučujeme rozlišovat velká a malá písmena. Některé úlohy mohou být postaveny právě na správném určení velkého či malého písmena a když byste je vizuálně neoddělili, nebyly by vám přiděleny body.

záznamový arch

3. Záznamový arch: jak správně opravit odpověď?

Při opravě odpovědi v záznamovém archu existuje jedno správné řešení. U uzavřených odpovědí celé políčko důkladně zabarvěte a označte jiné. Bohužel již pak není cesty zpět, když byste si svou odpověď rozmysleli.

Otevřené odpovědi opravujte přeškrtnutím chyby a následně napište správnou variantu (ale opět pouze do vyznačeného pole v záznamovém archu).

4. Záznamový arch: obtahování u rýsování

Specifikem přijímaček z matematiky jsou konstrukční úlohy na rýsování. Rýsovat musíte také výsledek do záznamového archu. Každému se automaticky spojí, že rýsujeme obyčejnou tužkou. Do zadání určitě můžete, ale do záznamového archu je důležité (kvůli čitelnosti pro hodnocení) veškeré rýsování včetně pomocných konstrukcí obtáhnout propiskou.

5. Tipujte, když to jde

U přijímaček pokud možno nenechávejte prázdné odpovědi u zavřených úloh (ANO/NE nebo výběr z možností A/B/C/D). U těchto úloh můžete jednoduše použít vylučovací metodu a nebo zkusit tipovat. I když např. nestíháte úlohu vyřešit, zkuste si alespoň tipnout, třeba nakonec budete překvapeni, že jste získali body navíc.

 


Osobní zóna je prostředí, kde jsou veškeré informace k přípravě na přijímací zkoušky na jednom místě.

Konkrétně tam najdete:

Který se hodí pro koho?

Tomáš je z Berouna a na zkouškách se nejvíc bojí toho, že se nedokáže dlouho soustředit – tudíž bude „sekat chyby“ z nepozornosti. Proto dojíždí každou neděli na Přijímačky nanečisto. Je to pro něj ideální kombinace, protože nepřijde o atmosféru plné třídy, ale současně nemusí být v Praze celý den. Jakmile testy napíše, odjíždí domů s opravenými a obodovanými archy a dá si zaslouženou pauzu. V klidu se pak podívá na videorozbory – především na ty úlohy, u kterých váhal či chyboval. Pustí si vysvětlení opakovaně, klidně trochu pomaleji, dokud vše nepochopí. Na chvíli se pak večer připojí k živému webináři, doptá se na jednu konstrukční úlohu a pak? Má hotovo. Kamarádi čekají!

Bára je z Olomouce, chce přesnou a užitečnou přípravu, která ji ale bude zároveň bavit. Každou neděli tak absolvuje přijímačkový den distančně. „Není to nuda? Není to k ničemu?,“ ptají se spolužáci. Bára na to ale není sama – zkouškou ji provede přátelský průvodce, takže jí neuniknou žádné pokyny ani tipy a triky. Zkoušku dělá s přesnou časomírou, slyší i zvuky třídy – úplně zapomene, že je sama v pokoji! Navíc se může živého průvodce v průběhu zkoušky na cokoli zeptat. Nakonec si dle přesných instrukcí archy opraví a oboduje. Tím získá obrovskou výhodu, protože pozná Cermat bodování a už nikdy nebude váhat, „co se uznává a co ne“. V klidu se pak podívá na videorozbory – u matematiky na celý, u češtiny se dívá jen na ty úlohy, u kterých chybovala. Pustí si vysvětlení opakovaně, klidně trochu pomaleji, dokud vše nepochopí. Na chvíli se pak večer připojí k živému webináři, doptá se na jedny druhy přísudku a jde si užít zbytek víkendu.

Lucka je z Prahy. Na zkouškách ji nejvíc děsí stres a zameškaná látka – co když bude v testu něco, na co náhodou ve škole chyběla a látku se nedoučila? Proto chodí každou sobotu prezenčně na Přijímačky nanečisto – opakovaně se dostává do situace, kdy píše test ve třídě s ostatními žáky a zbavuje se tak stresu. Každou sobotu také absolvuje 2 x 60 minut výuky naživo s učiteli, kde postupně doplní, co nepochytila ve škole. Jakmile má hotovo, jde domů s opravenými a obodovanými záznamovými archy a může zbytek víkendu odpočívat. Pokud se potřebuje k řešení vrátit, dokoupí si videorozbory podrobného rozboru řešení k testům (380 Kč).

David závodně plave a rád tráví víkendy na chatě, takže potřebuje být flexibilní. Někdy proto dělá přijímačkový den distančně z domova, někdy přijde v neděli (s podrobným rozborem), aby ještě stihl trénink a když zrovna nemá v sobotu závody, přijde na Přijímačky prezenčně (se základním rozborem). Z přípravy si tak vždy odnese maximum a do toho stíhá všechny koníčky. Ideální, že?