Strategie k přijímačkám: co je testová strategie a jak si vytvořit tu svou?

Strategie k přijímačkám: co je testová strategie a jak si vytvořit tu svou?

Umět vyjít s časem, stihnout veškeré úlohy a nejlépe napsat test na co nejvíce bodů? To by si přál asi každý student a dnes si ukážeme, že se to dá vlastně celkem jednoduše zvládnout. Hlavní roli při zkouškách hrají znalosti a příprava deváťaka, ale co taková testová strategie, o té už jste slyšeli?

Co je strategie k přijímačkám?

Testová strategie je velmi individuální, a proto nelze zcela určit jednu, která sedne každému. Teď si vysvětlíme, jak si ji sestavit co nejlépe a nejefektivněji. Hlavním principem z čeho vycházet jsou silné a slabé stránky žáka, což znamená, že by se žák měl nejdříve zaměřit na úlohy u kterých ví, že mu jdou nejvíce a je si jimi jistý. Postupně dle času a vlastního uvážení by se měl pokusit o ostatní cvičení.

Moje strategie k přijímačkám – jak ji vytvořit?

Nejdůležitějším krokem v tom, abyste byli schopni sestavit vaši osobní strategii je to, abyste dobře znali strukturu a obsah přijímačkových testů. To vypilujete jedině tak, že si budete procházet testy např. z minulých let, nebo zkusíte přijímačky nanečisto, kde si vyzkoušíte, jak to vypadá u ostré zkoušky.

Velmi důležitým krokem k úspěchu je to, abyste si stanovili, jakého výsledku chcete dosáhnout, a podle toho se na přijímací zkoušky od Cermatu připravili. Někdo chce útočit na maximální počet bodů (100 bodů, součet 50 z ČJ a 50 z M), někomu stačí 30 bodů, je to velmi individuální a ani jedna z těchto variant není špatně. Pokud se vám podaří vašeho cílového bodového skóre dosáhnout, zkuste ho postupně zvyšovat a dávat si nové cíle.

Postupně zjistíte, jaká úloha vám jde nejlépe a nejrychleji. Začněte úlohami, kterými jste si jisti a nechte si čas na ty obtížnější. Úlohy nejsou nijak seřazeny, např. od nejkratší po nejdelší, nebo od nejlehčí po nejtěžší. Měli byste si vytvořit systém, abyste přeskakovali z jedné úlohy na druhou přesně tak, jak potřebujete. V principu ale vůbec nezáleží na tom, jakou úlohou začnete.

Než se vrhnete do řešení testu, nejdříve si ho celý prolistujte, abyste získali povědomí o jednotlivých úlohách. Dejte si minutku, dvě na uklidnění a poté se pusťte do svých tří nejoblíbenějších úloh. Pozor, důležitá je také práce se záznamovým archem! Přepisujte odpovědi do záznamového archu průběžně a nečekejte až na konec časového limitu. Můžete se zaseknout u nějaké úlohy a nezbyde vám čas na zaznamenání odpovědí, proto si frekvenci přepisování odpovědí do archu stanovte hned na začátku.

Testová strategie – tipy k češtině

V testu z češtiny bývá 6–7 výchozích textů a jsou různě dlouhé a obtížné. Vždy je potřeba být pozorný, snažit se porozumět významu a všímat si zvýrazněných slov, protože se k nim často vážou podúlohy a odpovědi vždy najdete v daném textu. Dobrým tipem na začátek je úloha s hledáním pravopisných chyb. U češtiny všeobecně dbejte na rozlišování velkých a malých písmen, ať zbytečně nepřijdete o body!

Testová strategie – tipy k matice

Pokud otevřené početní úlohy nejsou vaší silnou stránkou, zkuste začít těmi uzavřenými s výběrem odpovědí. Dobrým začátkem může být také úloha 15, rovnice v úloze 5 a zlomky v úloze 3. I tady si dávejte pozor na záznamový arch. Do archu u matiky můžete zapisovat buď pouze výsledek, nebo s výsledkem i postup řešení. Vždy pozorně čtěte zadání úloh, kde bude popsané např. to, že je třeba zapsat do archu zlomek v základním tvaru nebo rozepsat celý postup řešení (včetně krácení a podobně). Nikdy není třeba opisovat do archu zadání úlohy, tím se jen zbytečně zdržíte.

Doufáme, že už nyní má vaše strategie jasnější obrysy!

Čtěte také:


Osobní zóna je prostředí, kde jsou veškeré informace k přípravě na přijímací zkoušky na jednom místě.

Konkrétně tam najdete:

Který se hodí pro koho?

Tomáš je z Berouna a na zkouškách se nejvíc bojí toho, že se nedokáže dlouho soustředit – tudíž bude „sekat chyby“ z nepozornosti. Proto dojíždí každou neděli na Přijímačky nanečisto. Je to pro něj ideální kombinace, protože nepřijde o atmosféru plné třídy, ale současně nemusí být v Praze celý den. Jakmile testy napíše, odjíždí domů s opravenými a obodovanými archy a dá si zaslouženou pauzu. V klidu se pak podívá na videorozbory – především na ty úlohy, u kterých váhal či chyboval. Pustí si vysvětlení opakovaně, klidně trochu pomaleji, dokud vše nepochopí. Na chvíli se pak večer připojí k živému webináři, doptá se na jednu konstrukční úlohu a pak? Má hotovo. Kamarádi čekají!

Bára je z Olomouce, chce přesnou a užitečnou přípravu, která ji ale bude zároveň bavit. Každou neděli tak absolvuje přijímačkový den distančně. „Není to nuda? Není to k ničemu?,“ ptají se spolužáci. Bára na to ale není sama – zkouškou ji provede přátelský průvodce, takže jí neuniknou žádné pokyny ani tipy a triky. Zkoušku dělá s přesnou časomírou, slyší i zvuky třídy – úplně zapomene, že je sama v pokoji! Navíc se může živého průvodce v průběhu zkoušky na cokoli zeptat. Nakonec si dle přesných instrukcí archy opraví a oboduje. Tím získá obrovskou výhodu, protože pozná Cermat bodování a už nikdy nebude váhat, „co se uznává a co ne“. V klidu se pak podívá na videorozbory – u matematiky na celý, u češtiny se dívá jen na ty úlohy, u kterých chybovala. Pustí si vysvětlení opakovaně, klidně trochu pomaleji, dokud vše nepochopí. Na chvíli se pak večer připojí k živému webináři, doptá se na jedny druhy přísudku a jde si užít zbytek víkendu.

Lucka je z Prahy. Na zkouškách ji nejvíc děsí stres a zameškaná látka – co když bude v testu něco, na co náhodou ve škole chyběla a látku se nedoučila? Proto chodí každou sobotu prezenčně na Přijímačky nanečisto – opakovaně se dostává do situace, kdy píše test ve třídě s ostatními žáky a zbavuje se tak stresu. Každou sobotu také absolvuje 2 x 60 minut výuky naživo s učiteli, kde postupně doplní, co nepochytila ve škole. Jakmile má hotovo, jde domů s opravenými a obodovanými záznamovými archy a může zbytek víkendu odpočívat. Pokud se potřebuje k řešení vrátit, dokoupí si videorozbory podrobného rozboru řešení k testům (380 Kč).

David závodně plave a rád tráví víkendy na chatě, takže potřebuje být flexibilní. Někdy proto dělá přijímačkový den distančně z domova, někdy přijde v neděli (s podrobným rozborem), aby ještě stihl trénink a když zrovna nemá v sobotu závody, přijde na Přijímačky prezenčně (se základním rozborem). Z přípravy si tak vždy odnese maximum a do toho stíhá všechny koníčky. Ideální, že?