Školní část přijímací zkoušky na SŠ

Školní část přijímací zkoušky na SŠ

Čekají vás letos přijímací zkoušky na střední školu? Tak to už určitě víte, že pro přijetí na všechny maturitní obory musíte psát jednotnou CERMAT zkoušku z češtiny i z matematiky. Některé školy ale mohou požadovat podmínek pro přijetí více a volí si školní část přijímací zkoušky.

Co je školní část přijímací zkoušky?

Školní část přijímaček je nepovinná část, která se týká jen některých škol. Kterých, to budete vědět nejpozději 31. ledna 2024, což je datum, do kterého ředitelé středních škol musí zveřejnit kritéria pro přijetí. Pro všechny školy ovšem platí, že jednotné CERMAT testy musí mít váhu minimálně 60 %.

Školní část přijímací zkoušky a její podoby

Školní část přijímací zkoušky může mít různé podoby. Některé školy zařazují vlastní školní testy nad rámec státní JPZ: může jít například o test z cizího jazyka či studijních předpokladů, nebo také bodové zvýhodnění účasti (umístění) v různých soutěžích a olympiádách. Na některé obory se požadují testy zručnosti, hudebních nebo komunikačních předpokladů nebo i testy fyzické zdatnosti. Mimo jiné může hrát roli také zdravotní způsobilost uchazeče, která je na některých školách podmínkou pro přijetí. Tu vám v případě potřeby potvrdí váš lékař. Využít můžete tento formulář. Není to však podmínkou. Dalším kritériem může být i vysvědčení.

Hodnocení prospěchu u přijímacích zkoušek 2024

Jedním z nejčastějších kritérií školní části přijímaček je prospěch. Obvykle se bere v potaz průměr známek za vysvědčení v 8. a v 9. třídě, který je pak různě odstupňovaný a následně se za něj přidělují body. Hodnocení prospěchu není pro školy již povinné. Pokud to škola bude požadovat, budete k přihlášce muset doložit tuto přílohu. Každá škola však má jinou metodiku a boduje tedy prospěch jinak. Některé školy mají na svých stránkách hodnocení vysvědčení z minulého roku, tak zkuste zabrouzdat na stránky své vybrané školy a podívat se, jestli takovou informaci nezveřejnily.

Školní část přijímací zkoušky na SŠ se liší škola od školy a pokud se chcete dozvědět více informací o tom, jak mohou vypadat, zjistíte to například tady. Ať už vaše vybraná škola školní část má nebo ne, určitě věnujte hodně času přípravě na CERMAT testy, protože ty mají větší váhu a v případě nerozhodnosti se školy přiklání většinou k nim.

Nemusíte se ale ničeho bát! Máte ještě spoustu času a pokud se dobře připravíte, určitě vám všechno vyjde tak, jak byste chtěli. To dáte!

Čtěte také…


Osobní zóna je prostředí, kde jsou veškeré informace k přípravě na přijímací zkoušky na jednom místě.

Konkrétně tam najdete:

Který se hodí pro koho?

Tomáš je z Berouna a na zkouškách se nejvíc bojí toho, že se nedokáže dlouho soustředit – tudíž bude „sekat chyby“ z nepozornosti. Proto dojíždí každou neděli na Přijímačky nanečisto. Je to pro něj ideální kombinace, protože nepřijde o atmosféru plné třídy, ale současně nemusí být v Praze celý den. Jakmile testy napíše, odjíždí domů s opravenými a obodovanými archy a dá si zaslouženou pauzu. V klidu se pak podívá na videorozbory – především na ty úlohy, u kterých váhal či chyboval. Pustí si vysvětlení opakovaně, klidně trochu pomaleji, dokud vše nepochopí. Na chvíli se pak večer připojí k živému webináři, doptá se na jednu konstrukční úlohu a pak? Má hotovo. Kamarádi čekají!

Bára je z Olomouce, chce přesnou a užitečnou přípravu, která ji ale bude zároveň bavit. Každou neděli tak absolvuje přijímačkový den distančně. „Není to nuda? Není to k ničemu?,“ ptají se spolužáci. Bára na to ale není sama – zkouškou ji provede přátelský průvodce, takže jí neuniknou žádné pokyny ani tipy a triky. Zkoušku dělá s přesnou časomírou, slyší i zvuky třídy – úplně zapomene, že je sama v pokoji! Navíc se může živého průvodce v průběhu zkoušky na cokoli zeptat. Nakonec si dle přesných instrukcí archy opraví a oboduje. Tím získá obrovskou výhodu, protože pozná Cermat bodování a už nikdy nebude váhat, „co se uznává a co ne“. V klidu se pak podívá na videorozbory – u matematiky na celý, u češtiny se dívá jen na ty úlohy, u kterých chybovala. Pustí si vysvětlení opakovaně, klidně trochu pomaleji, dokud vše nepochopí. Na chvíli se pak večer připojí k živému webináři, doptá se na jedny druhy přísudku a jde si užít zbytek víkendu.

Lucka je z Prahy. Na zkouškách ji nejvíc děsí stres a zameškaná látka – co když bude v testu něco, na co náhodou ve škole chyběla a látku se nedoučila? Proto chodí každou sobotu prezenčně na Přijímačky nanečisto – opakovaně se dostává do situace, kdy píše test ve třídě s ostatními žáky a zbavuje se tak stresu. Každou sobotu také absolvuje 2 x 60 minut výuky naživo s učiteli, kde postupně doplní, co nepochytila ve škole. Jakmile má hotovo, jde domů s opravenými a obodovanými záznamovými archy a může zbytek víkendu odpočívat. Pokud se potřebuje k řešení vrátit, dokoupí si videorozbory podrobného rozboru řešení k testům (380 Kč).

David závodně plave a rád tráví víkendy na chatě, takže potřebuje být flexibilní. Někdy proto dělá přijímačkový den distančně z domova, někdy přijde v neděli (s podrobným rozborem), aby ještě stihl trénink a když zrovna nemá v sobotu závody, přijde na Přijímačky prezenčně (se základním rozborem). Z přípravy si tak vždy odnese maximum a do toho stíhá všechny koníčky. Ideální, že?