Algoritmus Cermatu a přiřazení na SŠ

Algoritmus Cermatu a přiřazení na SŠ

Přihlášky na střední školy máte podané, přijímací zkoušky už máte za sebou a víte, jaké je správné řešení přijímačkových testů. Kdy se ale dozvíte výsledky o přijetí či nepřijetí na školy? A jak algoritmus přiřazení na střední školy funguje? Tak přesně na tyto otázky vám odpovíme na následujících řádcích.

V čem spočívá algoritmus přiřazení na SŠ od Cermatu?

Celý algoritmus přiřazení funguje na principu takzvaného odloženého přijetí, kterému se také říká deffered-acceptance. Jedná se o u nás nový alokační mechanismus, který se často používá v zahraničí. A jak přesně tento mechanismus funguje? Po napsání přijímacích zkoušek střední školy dostanou od Cermatu výsledky všech uchazečů, na základě kterých školy sestaví žebříček umístění. Žádní dva uchazeči se nemohou dělit o jediné místo, pořadí musí být jednoznačné. Jakmile bude žebříček sestavený, střední školy ho zašlou Cermatu, který 8. května algoritmus spustí.

Agoritmus nejprve začíná vybírat na školy ze žebříčku uchazeče, kteří ji uvedli jako prioritu číslo jedna, a to dokud takoví uchazeči jsou, anebo do naplnění kapacity. U odmítnutých uchazečů se zohledňuje jejich další volba, přičemž je opět zhodnocena jejich priorita. Tento postup pokračuje tak dlouho, dokud nebyli zhodnoceni všichni uchazeči ze seznamu, nebo dokud u nepřijatých uchazečů nebyl posouzen celý seznam škol, na které si podali přihlášku.

Algoritmus přiřazení: kdy se dozvím o (ne)přijetí?

Jestli jste byli přijati na školu, kam jste se hlásili, se dozvíte měsíc po napsání přijímaček, a to konkrétně 15. května 2024. Výsledky najdete jak v elektronickém systému DIPSY, a to ať už jste se přes něj přihlašovali, či nikoli, tak na veřejnosti dostupném místě školy (dveře, informační deska…). K jejich přečtení budete potřebovat své registrační číslo, které jste obdrželi v pozvánce na přijímací zkoušky cca 14 dní před konáním zkoušky.

Kdybyste se chtěli o algoritmu přiřazení dozvědět víc, můžete se na této stránce podívat na zhruba čtyřminutové video, kde je znovu vše přehledně vysvětleno. Držíme palce, ať vás čeká takový výsledek, jaký si přejete. Hodně štěstí! 😊

Čtěte také:


Osobní zóna je prostředí, kde jsou veškeré informace k přípravě na přijímací zkoušky na jednom místě.

Konkrétně tam najdete:

Který se hodí pro koho?

Tomáš je z Berouna a na zkouškách se nejvíc bojí toho, že se nedokáže dlouho soustředit – tudíž bude „sekat chyby“ z nepozornosti. Proto dojíždí každou neděli na Přijímačky nanečisto. Je to pro něj ideální kombinace, protože nepřijde o atmosféru plné třídy, ale současně nemusí být v Praze celý den. Jakmile testy napíše, odjíždí domů s opravenými a obodovanými archy a dá si zaslouženou pauzu. V klidu se pak podívá na videorozbory – především na ty úlohy, u kterých váhal či chyboval. Pustí si vysvětlení opakovaně, klidně trochu pomaleji, dokud vše nepochopí. Na chvíli se pak večer připojí k živému webináři, doptá se na jednu konstrukční úlohu a pak? Má hotovo. Kamarádi čekají!

Bára je z Olomouce, chce přesnou a užitečnou přípravu, která ji ale bude zároveň bavit. Každou neděli tak absolvuje přijímačkový den distančně. „Není to nuda? Není to k ničemu?,“ ptají se spolužáci. Bára na to ale není sama – zkouškou ji provede přátelský průvodce, takže jí neuniknou žádné pokyny ani tipy a triky. Zkoušku dělá s přesnou časomírou, slyší i zvuky třídy – úplně zapomene, že je sama v pokoji! Navíc se může živého průvodce v průběhu zkoušky na cokoli zeptat. Nakonec si dle přesných instrukcí archy opraví a oboduje. Tím získá obrovskou výhodu, protože pozná Cermat bodování a už nikdy nebude váhat, „co se uznává a co ne“. V klidu se pak podívá na videorozbory – u matematiky na celý, u češtiny se dívá jen na ty úlohy, u kterých chybovala. Pustí si vysvětlení opakovaně, klidně trochu pomaleji, dokud vše nepochopí. Na chvíli se pak večer připojí k živému webináři, doptá se na jedny druhy přísudku a jde si užít zbytek víkendu.

Lucka je z Prahy. Na zkouškách ji nejvíc děsí stres a zameškaná látka – co když bude v testu něco, na co náhodou ve škole chyběla a látku se nedoučila? Proto chodí každou sobotu prezenčně na Přijímačky nanečisto – opakovaně se dostává do situace, kdy píše test ve třídě s ostatními žáky a zbavuje se tak stresu. Každou sobotu také absolvuje 2 x 60 minut výuky naživo s učiteli, kde postupně doplní, co nepochytila ve škole. Jakmile má hotovo, jde domů s opravenými a obodovanými záznamovými archy a může zbytek víkendu odpočívat. Pokud se potřebuje k řešení vrátit, dokoupí si videorozbory podrobného rozboru řešení k testům (380 Kč).

David závodně plave a rád tráví víkendy na chatě, takže potřebuje být flexibilní. Někdy proto dělá přijímačkový den distančně z domova, někdy přijde v neděli (s podrobným rozborem), aby ještě stihl trénink a když zrovna nemá v sobotu závody, přijde na Přijímačky prezenčně (se základním rozborem). Z přípravy si tak vždy odnese maximum a do toho stíhá všechny koníčky. Ideální, že?