Kritéria přijímacího řízení a body za vysvědčení

Kritéria přijímacího řízení a body za vysvědčení

Přijímací zkoušky na střední školy jsou důležitým krokem pro všechny deváťáky. Dobrá příprava a znalost pravidel jsou klíčem k úspěchu. V článku se dozvíte, jaké mohou být podmínky a kritéria přijímacího řízení, co vše může ovlivnit vaše šance na přijetí, a na co si dát pozor.

Kritéria přijímacího řízení: kdy a jak se je dozvím?

Kromě jednotných státních přijímaček mohou některé školy zahrnout i vlastní školní část přijímací zkoušky, která je nepovinná a stanovuje ji každá škola individuálně. Váha testů Cermat však musí být minimálně 60 %. Školní část může zahrnovat testy z jazyků, fyzické zdatnosti či zručnosti, nebo hodnocení prospěchu (vysvědčení z 8. a 9. třídy). Podmínky musí školy zveřejnit do 31. ledna.

Body za vysvědčení: bude je škola hodnotit?

Jednou z novinek v přijímacím řízení na střední školy od roku 2024 je to, že hodnocení prospěchu ze základní školy již není povinným kritériem. Přesto ho mnoho škol nadále zahrnuje do podmínek přijetí. Vaše základní škola vám pravděpodobně připraví oficiální formulář s výsledky z vysvědčení, který využijete při podávání přihlášek, pokud to bude pro vámi vybrané školy potřeba. Tento dokument tedy nevyplňujte předběžně samostatně.

V minulosti se do přihlášky zapisovaly známky z 8. třídy a pololetí 9. třídy, které školy hodnotily a přidělovaly za ně body. Pokud školy letos opět zohlední prospěch, budou požadovat pravděpodobně stejná vysvědčení.

Každá střední škola, která používá body za vysvědčení, má vlastní pravidla hodnocení. Tato kritéria budou zveřejněna na webových stránkách škol nebo v systému DIPSY. Některé školy uchovávají kritéria z předchozích let, což vám umožní podívat se, jak možná budou bodovat prospěch i letos.

Kritéria přijímacího řízení: příklad

Abyste získali povědomí, jak mohou kritéria vaší školy vypadat, ukážeme si příklad z Gymnázia Braník.

Přijímací řízení na Gymnázium Braník zahrnuje povinné jednotné testy od Cermatu (60 % váhy) a školní část přijímací zkoušky, která zahrnuje body za vysvědčení (40 % váhy). Body za průměr ze základní školy byly udělovány podle následujícího systému:

Průměr 1,00 – 65 bodů
Průměr 1,01–1,10 – 64 bodů

A tak dále podle odstupňovaných průměrů dle tabulky na této stránce.

Pokud dojde ke shodě mezi uchazeči, použijí se pomocná kritéria, například vyšší počet bodů z testu z češtiny nebo matematiky. Stanovení pomocných kritérií je velmi důležité. Pokud by nebylo uchazeče se stejným bodovým ziskem podle čeho odlišit, musela by škola přistoupit k losování.

Jak být ready na přijímačky?

Přijímací zkoušky na střední školu se blíží a je dobré být na ně co nejlépe připravený. Tady je několik tipů, jak na to.

  • Přijímačky nanečisto jsou skvělou příležitostí, jak se připravit na přijímací zkoušky v klidném a přátelském prostředí. Vyzkoušíte si testy, které vás čekají, získáte zpětnou vazbu a cenné tipy, jak zvládnout i tu nejtěžší úlohu.
  • Začni se učit včas a uč se pravidelně. Stačí se každý den věnovat češtině a matematice třeba jen 30 minut. Nejlépe ti pomohou testy z minulých let, které můžeš najít online, například přímo na stránkách Cermatu.
  • Trénuj práci s časem. Když řešíš test, nastav si časovač a zkus vše stihnout v daném limitu. Zjistíš tak, kde potřebuješ zrychlit.
  • Zkus si nanečisto celé přijímačky. Vytvoř si klidné prostředí, simuluj časový limit a postupuj jako u skutečných zkoušek.
  • Nezapomeň ani na pohodu. Kvalitní spánek, vyvážená strava a pohyb jsou klíčem k tomu, abys zvládnul stres a měl čistou hlavu.

S pravidelnou přípravou a klidem přijímačky určitě zvládneš! Přejeme všem deváťákům hodně štěstí u přijímaček!

Kritéria přijímacího řízení: další užitečné články


Osobní zóna je prostředí, kde jsou veškeré informace k přípravě na přijímací zkoušky na jednom místě.

Konkrétně tam najdete:

Který se hodí pro koho?

Tomáš je z Berouna a na zkouškách se nejvíc bojí toho, že se nedokáže dlouho soustředit – tudíž bude „sekat chyby“ z nepozornosti. Proto dojíždí každou neděli na Přijímačky nanečisto. Je to pro něj ideální kombinace, protože nepřijde o atmosféru plné třídy, ale současně nemusí být v Praze celý den. Jakmile testy napíše, odjíždí domů s opravenými a obodovanými archy a dá si zaslouženou pauzu. V klidu se pak podívá na videorozbory – především na ty úlohy, u kterých váhal či chyboval. Pustí si vysvětlení opakovaně, klidně trochu pomaleji, dokud vše nepochopí. Na chvíli se pak večer připojí k živému webináři, doptá se na jednu konstrukční úlohu a pak? Má hotovo. Kamarádi čekají!

Bára je z Olomouce, chce přesnou a užitečnou přípravu, která ji ale bude zároveň bavit. Každou neděli tak absolvuje přijímačkový den distančně. „Není to nuda? Není to k ničemu?,“ ptají se spolužáci. Bára na to ale není sama – zkouškou ji provede přátelský průvodce, takže jí neuniknou žádné pokyny ani tipy a triky. Zkoušku dělá s přesnou časomírou, slyší i zvuky třídy – úplně zapomene, že je sama v pokoji! Navíc se může živého průvodce v průběhu zkoušky na cokoli zeptat. Nakonec si dle přesných instrukcí archy opraví a oboduje. Tím získá obrovskou výhodu, protože pozná Cermat bodování a už nikdy nebude váhat, „co se uznává a co ne“. V klidu se pak podívá na videorozbory – u matematiky na celý, u češtiny se dívá jen na ty úlohy, u kterých chybovala. Pustí si vysvětlení opakovaně, klidně trochu pomaleji, dokud vše nepochopí. Na chvíli se pak večer připojí k živému webináři, doptá se na jedny druhy přísudku a jde si užít zbytek víkendu.

Lucka je z Prahy. Na zkouškách ji nejvíc děsí stres a zameškaná látka – co když bude v testu něco, na co náhodou ve škole chyběla a látku se nedoučila? Proto chodí každou sobotu prezenčně na Přijímačky nanečisto – opakovaně se dostává do situace, kdy píše test ve třídě s ostatními žáky a zbavuje se tak stresu. Každou sobotu také absolvuje 2 x 60 minut výuky naživo s učiteli, kde postupně doplní, co nepochytila ve škole. Jakmile má hotovo, jde domů s opravenými a obodovanými záznamovými archy a může zbytek víkendu odpočívat. Pokud se potřebuje k řešení vrátit, dokoupí si videorozbory podrobného rozboru řešení k testům (380 Kč).

David závodně plave a rád tráví víkendy na chatě, takže potřebuje být flexibilní. Někdy proto dělá přijímačkový den distančně z domova, někdy přijde v neděli (s podrobným rozborem), aby ještě stihl trénink a když zrovna nemá v sobotu závody, přijde na Přijímačky prezenčně (se základním rozborem). Z přípravy si tak vždy odnese maximum a do toho stíhá všechny koníčky. Ideální, že?