Co dělat, když nevyjde přijetí na střední školu? Průvodce možnostmi

Co dělat, když nevyjde přijetí na střední školu? Průvodce možnostmi

Když nevyjde přijetí na SŠ, může to být velkým zklamáním pro žáky i jejich rodiče. Není však důvod k panice – existuje několik způsobů, jak situaci čelit a najít vhodné řešení. V tomto článku se podíváme na konkrétní kroky, které je možné podniknout po oznámení výsledků přijímacích zkoušek. Navíc také představíme, jak může pomoci druhé kolo přijímacího řízení a kdy podat odvolání…

Nepřijetí na SŠ – první kroky

Dozvěděli jste se 15. května, že nejste přijati ani na jednu školu z přihlášky? Víme, že to musí být velmi frustrující, zvlášť když většina vrstevníků kolem vás slaví. Bohužel například v Praze bylo nepřijato celých 20 % uchazečů, takže každý pátý žák neuspěl. Nejste v tom tedy sami, zachovejte klid. Pokud je to možné z výsledkových listin škol vyčíst, zkontrolujte si, zda vám byly správně přiděleny body z JPZ (v systému DiPSy vidíte své Cermatem obodované záznamové archy) a ze školní části přijímací zkoušky, pakliže byla součástí přijímacího řízení na vaše školy.

Když nevyjde přijetí – nahlížení do spisu

Nelze z výsledkových listin ověřit, zda vám přidělili ze všech částí přijímaček správný počet bodů? Něco se vám nezdá? Stále máte možnost nahlédnout do spisu a až do 20. 5. podat faktické odvolání. Odvolání z kapacitních důvodů (aneb chceme být náhradníky, pokud k vám někdo nenastoupí) je však nepřípustné. Zajděte tedy do škol nahlédnout od spisu včas, abyste neprošvihli případné odvolání. Nutno podotknout, že i pokud se odvoláte, jste stále nepřijati a týká se vás 2. kolo přijímacího řízení.

Druhé kolo přijímaček – šance na nový začátek

Od 20. května následuje 2. kolo přijímacího řízení, ve kterém se budou obsazovat místa u škol, které nenaplnily v 1. kole své kapacity. Rozhodně se na volná místa hlaste, přehled volných míst najdete v DiPSy od 20. května. Přihlášky můžete podávat až do 26. května stejným způsobem, jako v kole prvním. JPZ se znovu nepíše, ale povinně se k jejímu výsledku musí ve 2. kole přihlížet. Podívejte se na důležité termíny pro 2. kolo, abyste nic důležitého nezmeškali.

Když nevyjde přijetí na SŠ, nemusí to být až taková tragédie, jak se může na první pohled zdát. Ve 1. kole zvažte i dálkové a kombinované obory. Věříme, že si z nabídky míst ve 2. kole vyberete a budete přijati!

Čtěte také


Osobní zóna je prostředí, kde jsou veškeré informace k přípravě na přijímací zkoušky na jednom místě.

Konkrétně tam najdete:

Který se hodí pro koho?

Tomáš je z Berouna a na zkouškách se nejvíc bojí toho, že se nedokáže dlouho soustředit – tudíž bude „sekat chyby“ z nepozornosti. Proto dojíždí každou neděli na Přijímačky nanečisto. Je to pro něj ideální kombinace, protože nepřijde o atmosféru plné třídy, ale současně nemusí být v Praze celý den. Jakmile testy napíše, odjíždí domů s opravenými a obodovanými archy a dá si zaslouženou pauzu. V klidu se pak podívá na videorozbory – především na ty úlohy, u kterých váhal či chyboval. Pustí si vysvětlení opakovaně, klidně trochu pomaleji, dokud vše nepochopí. Na chvíli se pak večer připojí k živému webináři, doptá se na jednu konstrukční úlohu a pak? Má hotovo. Kamarádi čekají!

Bára je z Olomouce, chce přesnou a užitečnou přípravu, která ji ale bude zároveň bavit. Každou neděli tak absolvuje přijímačkový den distančně. „Není to nuda? Není to k ničemu?,“ ptají se spolužáci. Bára na to ale není sama – zkouškou ji provede přátelský průvodce, takže jí neuniknou žádné pokyny ani tipy a triky. Zkoušku dělá s přesnou časomírou, slyší i zvuky třídy – úplně zapomene, že je sama v pokoji! Navíc se může živého průvodce v průběhu zkoušky na cokoli zeptat. Nakonec si dle přesných instrukcí archy opraví a oboduje. Tím získá obrovskou výhodu, protože pozná Cermat bodování a už nikdy nebude váhat, „co se uznává a co ne“. V klidu se pak podívá na videorozbory – u matematiky na celý, u češtiny se dívá jen na ty úlohy, u kterých chybovala. Pustí si vysvětlení opakovaně, klidně trochu pomaleji, dokud vše nepochopí. Na chvíli se pak večer připojí k živému webináři, doptá se na jedny druhy přísudku a jde si užít zbytek víkendu.

Lucka je z Prahy. Na zkouškách ji nejvíc děsí stres a zameškaná látka – co když bude v testu něco, na co náhodou ve škole chyběla a látku se nedoučila? Proto chodí každou sobotu prezenčně na Přijímačky nanečisto – opakovaně se dostává do situace, kdy píše test ve třídě s ostatními žáky a zbavuje se tak stresu. Každou sobotu také absolvuje 2 x 60 minut výuky naživo s učiteli, kde postupně doplní, co nepochytila ve škole. Jakmile má hotovo, jde domů s opravenými a obodovanými záznamovými archy a může zbytek víkendu odpočívat. Pokud se potřebuje k řešení vrátit, dokoupí si videorozbory podrobného rozboru řešení k testům (380 Kč).

David závodně plave a rád tráví víkendy na chatě, takže potřebuje být flexibilní. Někdy proto dělá přijímačkový den distančně z domova, někdy přijde v neděli (s podrobným rozborem), aby ještě stihl trénink a když zrovna nemá v sobotu závody, přijde na Přijímačky prezenčně (se základním rozborem). Z přípravy si tak vždy odnese maximum a do toho stíhá všechny koníčky. Ideální, že?