Jak si hlídat čas u přijímaček?

Jak si hlídat čas u přijímaček?

Máte plnou hlavu příprav na přijímačky? Určitě trénujete příklady z matematiky i úlohy z češtiny, znalosti však nejsou to jediné, co je u ostré zkoušky potřeba. Mimo jiné byste určitě měli umět pracovat se záznamovým archem a s časem. Co se času týče, podstatné je vědět, že na zkoušku z češtiny dostanete 60 minut s tím, že obsahuje 30 úloh, na test z matematiky, který se skládá ze 16 úloh, budete mít minut 70. A právě o tom, jak si čas hlídat a jak všechno s rozvahou zvládnout, je i tento článek.

Jak si hlídat čas – nezapomeňte hodinky

V prostorách, kde ostré přijímačky probíhají, často hodiny jsou, rozhodně na to ale nespoléhejte. Navíc se může stát, že budete sedět na místě, ze kterého na ně pohodlně neuvidíte. Proto nic neriskujte a ke zkouškám si raději přineste hodinky svoje, a to takové, které budou mít klasický ciferník s ručičkami, nebo digitální – cokoli je vám příjemnější. Nesmí se však jednat o chytré hodinky, ty jsou u přijímacích zkoušek zakázané (rozumějte hodinky s možností připojení k internetu, ale i  fitness hodinky apod.).

Jak si hlídat čas – hlavně aktivně

Čas si hlídejte ideálně průběžně. Zadávající vás na něj sice upozorní deset minut před uplynutím časového limitu, to už ale může být pozdě. Proto každou chvilku raději mrkněte na své hodinky, ať máte přehled po celou dobu psaní testů a nic vás nezaskočí. Aktivní hlídání času vám pomůže s rozvrhnutím si celého testu, ale také v boji se stresem. Dobře si to ještě stihnete natrénovat na přijímačkách nanečisto.

Jak si hlídat čas – příklad

Dalibor si testy před ostrou zkouškou mnohokrát zkoušel vyplnit, a tak tuší, kolik času mu zabere jaká úloha. Také si vytvořil vlastní testovou strategii a ví, kterými úlohami začne a v jakém sledu je bude řešit. Během psaní testu se průběžně dívá na hodinky a kontroluje si čas. Když zjistí, že mu nějaká úloha trvá déle než obvykle, přeskočí ji a vrátí se k ní později, aby stihl vyřešit cvičení, která mu problém nedělají, nikde se zbytečně nezasekl a neztratil čas. Má totiž vytvořené časové milníky. Při poctivém tréninku na Cermat testy si vytyčil časové úseky, ve kterých chce mít vyřešený určitý počet úloh. Dalibor je v klidu, protože má čas pod kontrolou, umí bezpečně číst ze svých ručičkových hodinek a řeší test dle svého plánu a strategie.

Pamatujte, kolik času na celý test máte, a průběžně si ho kontrolujte. Ve chvíli, kdy k tomu budete i v průběhu testu své odpovědi přepisovat do záznamového archu, určitě vše bez problému zvládnete. Hodně štěstí! 😊

Mohlo by se vám také líbit:


Osobní zóna je prostředí, kde jsou veškeré informace k přípravě na přijímací zkoušky na jednom místě.

Konkrétně tam najdete:

Který se hodí pro koho?

Tomáš je z Berouna a na zkouškách se nejvíc bojí toho, že se nedokáže dlouho soustředit – tudíž bude „sekat chyby“ z nepozornosti. Proto dojíždí každou neděli na Přijímačky nanečisto. Je to pro něj ideální kombinace, protože nepřijde o atmosféru plné třídy, ale současně nemusí být v Praze celý den. Jakmile testy napíše, odjíždí domů s opravenými a obodovanými archy a dá si zaslouženou pauzu. V klidu se pak podívá na videorozbory – především na ty úlohy, u kterých váhal či chyboval. Pustí si vysvětlení opakovaně, klidně trochu pomaleji, dokud vše nepochopí. Na chvíli se pak večer připojí k živému webináři, doptá se na jednu konstrukční úlohu a pak? Má hotovo. Kamarádi čekají!

Bára je z Olomouce, chce přesnou a užitečnou přípravu, která ji ale bude zároveň bavit. Každou neděli tak absolvuje přijímačkový den distančně. „Není to nuda? Není to k ničemu?,“ ptají se spolužáci. Bára na to ale není sama – zkouškou ji provede přátelský průvodce, takže jí neuniknou žádné pokyny ani tipy a triky. Zkoušku dělá s přesnou časomírou, slyší i zvuky třídy – úplně zapomene, že je sama v pokoji! Navíc se může živého průvodce v průběhu zkoušky na cokoli zeptat. Nakonec si dle přesných instrukcí archy opraví a oboduje. Tím získá obrovskou výhodu, protože pozná Cermat bodování a už nikdy nebude váhat, „co se uznává a co ne“. V klidu se pak podívá na videorozbory – u matematiky na celý, u češtiny se dívá jen na ty úlohy, u kterých chybovala. Pustí si vysvětlení opakovaně, klidně trochu pomaleji, dokud vše nepochopí. Na chvíli se pak večer připojí k živému webináři, doptá se na jedny druhy přísudku a jde si užít zbytek víkendu.

Lucka je z Prahy. Na zkouškách ji nejvíc děsí stres a zameškaná látka – co když bude v testu něco, na co náhodou ve škole chyběla a látku se nedoučila? Proto chodí každou sobotu prezenčně na Přijímačky nanečisto – opakovaně se dostává do situace, kdy píše test ve třídě s ostatními žáky a zbavuje se tak stresu. Každou sobotu také absolvuje 2 x 60 minut výuky naživo s učiteli, kde postupně doplní, co nepochytila ve škole. Jakmile má hotovo, jde domů s opravenými a obodovanými záznamovými archy a může zbytek víkendu odpočívat. Pokud se potřebuje k řešení vrátit, dokoupí si videorozbory podrobného rozboru řešení k testům (380 Kč).

David závodně plave a rád tráví víkendy na chatě, takže potřebuje být flexibilní. Někdy proto dělá přijímačkový den distančně z domova, někdy přijde v neděli (s podrobným rozborem), aby ještě stihl trénink a když zrovna nemá v sobotu závody, přijde na Přijímačky prezenčně (se základním rozborem). Z přípravy si tak vždy odnese maximum a do toho stíhá všechny koníčky. Ideální, že?