Jak se učit na přijímačky? Čas se krátí...

Jak se učit na přijímačky? Čas se krátí...

Jste v deváté třídě a hlásíte se na střední školu? Tak to už vám určitě nejednou proběhla hlavou myšlenka, jak se učit na přijímačky. V tomto článku vás čeká několik tipů a rad, jak se na přijímací zkoušky pořádně a efektivně připravit.

Jak se učit na přijímačky – záznamový arch

Jednotná přijímací zkouška se skládá z testu z matematiky a z českého jazyka. U přijímaček však nedostanete pouze zadání, ale i záznamový arch. Právě do tohoto archu musíte přepsat všechny své odpovědi, a proto je klíčové vědět, jak se záznamovým archem zacházet a jakým způsobem do něj odpovědi zapisovat.

Jak zapisovat odpovědi do záznamového archu?

V testu vždy najdete otevřené i uzavřené úlohy s pouze jedinou správnou odpovědí. U uzavřených úloh budete mít na výběr z několika odpovědí, přičemž vy svou volbu označíte křížkem. Je velmi důležité, abyste křížky psali pořádně, a to z rohu do rohu čtverce, do kterého je vepisujete. Aby se odpovědi čitelně naskenovaly, je taktéž klíčové, abyste psali modrou nebo černou propisovací tužkou nebo linerem. U otevřených úloh musíte své odpovědi psát výhradně do vyznačených polí. Cokoli mimo tato pole se vám nezapočítá. Pokud chcete vidět, jak by odpovědi vypadat neměly, mrkněte sem.

Kdy přepisovat odpovědi do záznamového archu?

Dobrou strategií je si odpovědi do archu přepisovat v průběhu celého testu, aby se nestalo, že vám vyprší na konci čas dřív, než vše přepíšete. Při přepisování odpovědí si taktéž hlídejte číslování úloh, abyste nechtěně nezaznačili svůj výsledek k jiné úloze.

Jak se učit na přijímačky – efektivní obálková metoda

Skvělým nástrojem pro přípravu na přijímačky je  tzv. obálková metoda. Někdy jí také přezdíváme semaforová metoda a jedná se o způsob, jak zefektivnit svou přípravu na ostré zkoušky.

Chcete-li tuto metodu vyzkoušet, nejprve si rozdělte typy testových úloh podle toho, jak vám jdou, nebo naopak jak s nimi bojujete. Podle typu a obtížnosti si je rozdělte do tří skupin – ty si seskupte např. do jedné obálky, šanonu, složky, cokoli vám vyhovuje.

Na konci tedy budete mít obálky tři:

  • jednu s těžkými úlohami
  • jednu se středně náročnými úkoly
  • poslední s těmi, které vám nedělají potíže

Teď už jen stačí vytvořit si učební plán. Ten by měl správně vypadat tak, že nejčastěji budete trénovat úlohy z takzvané červené obálky, do které jste si shromáždili úlohy, které vám dělají největší potíže. Ve chvíli, kdy vám úlohy začnou jít, je přesuňte nejprve do střední obálky a nakonec do té, kde schraňujete typy cvičení, které vám jdou. Jedná se sice o náročně znějící techniku, funguje ale velice dobře!

Jak se učit na přijímačky a zlepšovat se?

Pokud chcete opravdu vidět posun, je potřeba se učit na přijímačky pravidelně. Pakliže používáte obálkovou metodu, je ideální se průměrně třikrát týdně věnovat červené obálce (té s nejtěžšími úlohami). Nebojte se chyb a nepřehlížejte je, naopak se k nim vracejte a analyzujte je.

Nevěšte hlavu, ještě máte čas. Bez váhání se pusťte do přípravy a určitě to u přijímaček dopadne dobře. Hodně štěstí! 🍀

Čtěte také:


Osobní zóna je prostředí, kde jsou veškeré informace k přípravě na přijímací zkoušky na jednom místě.

Konkrétně tam najdete:

Který se hodí pro koho?

Tomáš je z Berouna a na zkouškách se nejvíc bojí toho, že se nedokáže dlouho soustředit – tudíž bude „sekat chyby“ z nepozornosti. Proto dojíždí každou neděli na Přijímačky nanečisto. Je to pro něj ideální kombinace, protože nepřijde o atmosféru plné třídy, ale současně nemusí být v Praze celý den. Jakmile testy napíše, odjíždí domů s opravenými a obodovanými archy a dá si zaslouženou pauzu. V klidu se pak podívá na videorozbory – především na ty úlohy, u kterých váhal či chyboval. Pustí si vysvětlení opakovaně, klidně trochu pomaleji, dokud vše nepochopí. Na chvíli se pak večer připojí k živému webináři, doptá se na jednu konstrukční úlohu a pak? Má hotovo. Kamarádi čekají!

Bára je z Olomouce, chce přesnou a užitečnou přípravu, která ji ale bude zároveň bavit. Každou neděli tak absolvuje přijímačkový den distančně. „Není to nuda? Není to k ničemu?,“ ptají se spolužáci. Bára na to ale není sama – zkouškou ji provede přátelský průvodce, takže jí neuniknou žádné pokyny ani tipy a triky. Zkoušku dělá s přesnou časomírou, slyší i zvuky třídy – úplně zapomene, že je sama v pokoji! Navíc se může živého průvodce v průběhu zkoušky na cokoli zeptat. Nakonec si dle přesných instrukcí archy opraví a oboduje. Tím získá obrovskou výhodu, protože pozná Cermat bodování a už nikdy nebude váhat, „co se uznává a co ne“. V klidu se pak podívá na videorozbory – u matematiky na celý, u češtiny se dívá jen na ty úlohy, u kterých chybovala. Pustí si vysvětlení opakovaně, klidně trochu pomaleji, dokud vše nepochopí. Na chvíli se pak večer připojí k živému webináři, doptá se na jedny druhy přísudku a jde si užít zbytek víkendu.

Lucka je z Prahy. Na zkouškách ji nejvíc děsí stres a zameškaná látka – co když bude v testu něco, na co náhodou ve škole chyběla a látku se nedoučila? Proto chodí každou sobotu prezenčně na Přijímačky nanečisto – opakovaně se dostává do situace, kdy píše test ve třídě s ostatními žáky a zbavuje se tak stresu. Každou sobotu také absolvuje 2 x 60 minut výuky naživo s učiteli, kde postupně doplní, co nepochytila ve škole. Jakmile má hotovo, jde domů s opravenými a obodovanými záznamovými archy a může zbytek víkendu odpočívat. Pokud se potřebuje k řešení vrátit, dokoupí si videorozbory podrobného rozboru řešení k testům (380 Kč).

David závodně plave a rád tráví víkendy na chatě, takže potřebuje být flexibilní. Někdy proto dělá přijímačkový den distančně z domova, někdy přijde v neděli (s podrobným rozborem), aby ještě stihl trénink a když zrovna nemá v sobotu závody, přijde na Přijímačky prezenčně (se základním rozborem). Z přípravy si tak vždy odnese maximum a do toho stíhá všechny koníčky. Ideální, že?