Výhody jednotných přijímaček na SŠ

Výhody jednotných přijímaček na SŠ

Po vyhlášení výsledků přijímaček na střední školy se může z médií zdát, že Cermat testy na střední školy jsou přežitek, který deváťákům pouze komplikuje cestu k přijetí na vysněnou střední školu. V tomto článku bychom vám rádi představili, jaké jsou výhody jednotných přijímaček na SŠ. Každá mince má totiž dvě strany.

Výhody jednotných přijímaček na SŠ

Vybrali jsme 3 výhody jednotných přijímaček na SŠ z dílny Cermatu, kterými se budeme podrobněji zabývat: předvídatelnost, dva pokusy a férovost.

1. Předvídatelnost

Testy na přijímačky Cermatu mají jasně danou strukturu a obsah. Samotné přijímačky vycházejí z toho, co mají základní školy žáky učit, tedy z tzv. RVP ZV (Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání).

Samotný Cermat na svém webu ještě zveřejňuje specifikaci, co budou jednotné přijímačky obsahovat. Součástí jsou ukázkové úlohy i popis, proč jsou úlohy do testu zařazeny. Úlohy se zpravidla více než rok předem pilotují a testují v 1. ročnících SŠ, aby je odborníci mohli dále hodnotit a vybrat ty nejvhodnější úlohy pro přijímačky v příštím školním roce.

Materiály pro přípravu na jednotné přijímačky jsou zdarma dostupné přímo na stránkách Cermatu. Není tedy bezpodmínečně nutné připlácet si za přípravu na přijímací zkoušky. Vyzkoušet si alespoň jednou přijímací zkoušky nanečisto nicméně může pro žáky znamenat cennou zkušenost, která jim u ostré zkoušky pomůže.

Díky předvídatelnosti lze provádět odhady, co se může v testech objevit. Analytickému týmu To dáš! se např. na základě prvního řádného termínu přijímaček 2022/23 povedlo velmi přesně předpovědět, co bude v testech ve 2. řádném termínu další den.

výhody jednotných přijímaček

2. Dva pokusy

Když se deváťák hlásí na dvě střední školy a podá na ně přihlášku, píše na každé ze škol v obou řádných termínech Cermat test z češtiny a matematiky. V každý termín jsou testy jiné, může se tedy stát, že v jeden den se mu lépe povede matematika na první škole a druhý den získá více bodů z češtiny na druhé škole. Má na testy dva pokusy a vždy se mu pro obě školy z přihlášky bude počítat lepší bodový zisk z každého předmětu. Nezáleží přitom vůbec na tom, kde test psal. Lepší výsledky Cermat zašle na obě školy.

Když deváťák např. onemocní a nemůže se na řádný termín dostavit, pošle omluvenku řediteli příslušné SŠ a může přijímačky konat v náhradním termínu v květnu. S tím se počítá a často se to stává.

3. Férovost

Všichni žáci mají u jednotných přijímaček zajištěny stejné a spravedlivé podmínky, zadání nejsou nikde předem zveřejněna a má k nim přístup pouze omezený počet osob přímo z Cermatu. Také vyhodnocení se provádí jednotně, centrálně a pro všechny podle stejných pravidel.

Výhoda jednotných přijímaček spočívá také v tom, že nezvýhodňují jednu oblast učiva nad jinou. To by nemohlo být zachováno v případě, kdy by si školy vytvářely vlastní přijímací testy.

Někdo může namítat, že jednotné přijímačky obsahují příliš těžké úlohy, které nemají deváťáci šanci vyřešit. Testy projde každý a jsou nastaveny tak, aby se většina žáků pohybovala někde uprostřed bodové škály (maximum 50 bodů z každého testu). Cílem Cermat přijímaček je žáky rozlišit a rozřadit, za tímto účelem testy obsahují i těžší rozlišovací úlohy. Maximálního počtu bodů z jednotných přijímaček dosáhne jen minimální procento těch nejnadanějších. Tak jsou testy koncipované.

Nevýhody jednotných přijímaček aneb co by se mělo změnit

Celkově se dá říci, že to, co je problémem současné podoby přijímacího řízení nejsou samotné jednotné Cermat testy, ale chaos, který vzniká po vyhlášení výsledků přijímaček. Deváté třídy opouští silné ročníky a všichni se obávají, aby pro ně byl na středních školách dostatek míst. Druhá kola přijímacího řízení se vyhlašují brzy v době, kdy ještě nejsou vyřízená odvolání. Výsledkem je panika, stres i administrativní zátěž pro SŠ.

Zastaralý je systém podávání přihlášek i zápisových lístků. Omezení ve smyslu podávání pouze 2 přihlášek na maturitní obory zase nutí rodiče i deváťáky ve strachu z nepřijetí taktizovat.

Jaké změny by si přijímací řízení na SŠ zasloužilo?

Věříme, že se mnohých změn v přijímacím řízení na SŠ brzy dočkáme, i když to budou kroky postupné. Některé by mohly být realizovatelné již pro příští školní rok, aby ubylo stresu, strachu a byly vyzdviženy také mnohé výhody jednotných přijímaček na SŠ.

Další užitečné info o přijímačkách na SŠ


Osobní zóna je prostředí, kde jsou veškeré informace k přípravě na přijímací zkoušky na jednom místě.

Konkrétně tam najdete:

Který se hodí pro koho?

Tomáš je z Berouna a na zkouškách se nejvíc bojí toho, že se nedokáže dlouho soustředit – tudíž bude „sekat chyby“ z nepozornosti. Proto dojíždí každou neděli na Přijímačky nanečisto. Je to pro něj ideální kombinace, protože nepřijde o atmosféru plné třídy, ale současně nemusí být v Praze celý den. Jakmile testy napíše, odjíždí domů s opravenými a obodovanými archy a dá si zaslouženou pauzu. V klidu se pak podívá na videorozbory – především na ty úlohy, u kterých váhal či chyboval. Pustí si vysvětlení opakovaně, klidně trochu pomaleji, dokud vše nepochopí. Na chvíli se pak večer připojí k živému webináři, doptá se na jednu konstrukční úlohu a pak? Má hotovo. Kamarádi čekají!

Bára je z Olomouce, chce přesnou a užitečnou přípravu, která ji ale bude zároveň bavit. Každou neděli tak absolvuje přijímačkový den distančně. „Není to nuda? Není to k ničemu?,“ ptají se spolužáci. Bára na to ale není sama – zkouškou ji provede přátelský průvodce, takže jí neuniknou žádné pokyny ani tipy a triky. Zkoušku dělá s přesnou časomírou, slyší i zvuky třídy – úplně zapomene, že je sama v pokoji! Navíc se může živého průvodce v průběhu zkoušky na cokoli zeptat. Nakonec si dle přesných instrukcí archy opraví a oboduje. Tím získá obrovskou výhodu, protože pozná Cermat bodování a už nikdy nebude váhat, „co se uznává a co ne“. V klidu se pak podívá na videorozbory – u matematiky na celý, u češtiny se dívá jen na ty úlohy, u kterých chybovala. Pustí si vysvětlení opakovaně, klidně trochu pomaleji, dokud vše nepochopí. Na chvíli se pak večer připojí k živému webináři, doptá se na jedny druhy přísudku a jde si užít zbytek víkendu.

Lucka je z Prahy. Na zkouškách ji nejvíc děsí stres a zameškaná látka – co když bude v testu něco, na co náhodou ve škole chyběla a látku se nedoučila? Proto chodí každou sobotu prezenčně na Přijímačky nanečisto – opakovaně se dostává do situace, kdy píše test ve třídě s ostatními žáky a zbavuje se tak stresu. Každou sobotu také absolvuje 2 x 60 minut výuky naživo s učiteli, kde postupně doplní, co nepochytila ve škole. Jakmile má hotovo, jde domů s opravenými a obodovanými záznamovými archy a může zbytek víkendu odpočívat. Pokud se potřebuje k řešení vrátit, dokoupí si videorozbory podrobného rozboru řešení k testům (380 Kč).

David závodně plave a rád tráví víkendy na chatě, takže potřebuje být flexibilní. Někdy proto dělá přijímačkový den distančně z domova, někdy přijde v neděli (s podrobným rozborem), aby ještě stihl trénink a když zrovna nemá v sobotu závody, přijde na Přijímačky prezenčně (se základním rozborem). Z přípravy si tak vždy odnese maximum a do toho stíhá všechny koníčky. Ideální, že?